Tussenkomsten mei 2024

Jaarrekening 2023 Gemeente + OCMW

Hans Proost: We willen - ook deze keer weer - vragen om nauwkeuriger te begroten. De investeringen bv. worden continu zwaar overschat. We begrijpen dat het moeilijk is de uitvoering van alle investeringen precies in te schatten. Maar investeringen begroten op 33,5 in het meerjarenplan en dan lezen in de jaarrekening dat er maar voor 15,5 miljoen is uitgevoerd, dat is wel een heel groot verschil.

Dan nog twee vragen over specifieke items:

1. Hoever staat het gemeentelijk bomenplan? Op p. 177 van de doc. lezen we bij kwartaal 4 dat 'de teksten worden samengebracht om het dossier af te ronden'. Is dat ondertussen gebeurd?

Liesbeth Fransen: Plan is nog niet afgerond, ik hoop dat het spoedig afgerond gaat zijn.

Hans: concretere timing? Want we hebben hier al verschillende keren te horen gekregen dat het eraan komt.

Liesbeth: kan ik niet geven.

Hans: we blijven in blijde verwachting…

2. Het item 'restauratie oorlogsmonumenten SHL' duikt nu al 3 jaar achtereen - ms langer, maar heb maar zo ver teruggekeken - op onder 'in planningsfase' of 'nog niet opgestart'. Waarom sleept dit zo lang aan? Gaat toch maar om een kleine kost.

Niels Valkenborgh: Zijn voor de fusie al gerestaureerd, maar niet op de juiste manier dus hebben we extra budget voorzien. We kijken nog even wat we gaan doen.
Hans: concrete timing?
Niels: niet voor binnen dit en het half jaar.

 

Regio Noord-Limburg dv - algemene vergadering - bepaling van het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger

Hans Proost: Dit samenwerkingsverband blijft in onze ogen - jammer genoeg - nog altijd grotendeels een lege doos. Komt precies niet op gang. Gelukkig zit er nu op zich toch al iets in, nl. de digibanken, maar dat is het. Dit samenwerkingsverband lijkt al sinds 2017 niet van de grond te komen. De intenties zoals toen geformuleerd zijn, en waar we ons zeker in kunnen vinden, samenwerking over de gemeentegrenzen heen, daar is op zich maar bitter weinig mee gebeurd; op dat vlak is dit een verloren legislatuur. We vinden dit jammer, want biedt toch veel mogelijkheden wat betreft samenwerking over de gemeentegrenzen heen. Waarom wordt hier niet meer van gemaakt? Verklaring?

Dennis Fransen: Er wordt aan gewerkt. Oefening is aan de gang.

 

Rapportering inzake visum 2023 – kennisneming

Hans Proost: Wij delen de bezorgdheden die de financieel directeur formuleert. Zal volgend jaar worden gerapporteerd wat er met deze bezorgdheden is gebeurd?

Marc Geerts: bezorgdheden worden ter harte genomen

 

Limburg.net ov - algemene vergadering - bepaling van het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordigers

Hans Proost: Hoe gaat het verhaal van de hacking van in december nu verder? Wat wordt het vervolg? Limburg.net heeft hier kosten gemaakt. Wat gaat/is kostprijs hiervoor voor Limburg.net en gaat dit doorgerekend worden naar de burgers? In het jaarverslag is enkel sprake van 'hogere operationele kosten' tgv de hacking. In de jaarrekening wordt dit niet concreet benoemd.

Dennis Fransen: we vragen het na bij Limburg.net

 

Mondelinge vragen

Bomen gerooid Bemvaartstraat

Begin april werd in de Bemvaartstraat onvergund een weg aangelegd (in feite een weg met aansluiting op de Bemvaartstraat). De uitvoerder van de werken rooide hiervoor bomen die waren aangeplant als deel van een compensatie-aanplant (compenserend bebossing). We vernamen van de gemeentediensten dat ondertussen door de Natuurinspectie van het Agentschap van Natuur en Bos herstelmaatregelen werden opgelegd. Uit de documenten van Natuurinspectie maken we op dat er geen herstel van de gerooide bomen wordt opgelegd. Wat is hiervoor de verklaring? Wat kan de gemeente hierin betekenen? Kan de gemeente erop aandringen of afdwingen dat er ook een heraanplant van de gerooide bomen gebeurt?

Hans Proost: Dennis Fransen: Milieu-inspectie is idd ingeschakeld. We gaan schriftelijk antwoorden op uw vraag, ook omdat de beslissing van ANB nog niet besproken is op het college.

Wegmarkering fietszone Sint-Huibrechts-Lille

Hans Proost: In het najaar keurden we als GR het aanvullend verkeersreglement voor de dorpskern van Sint-Huibrechts-Lille goed. We informeerden toen naar de wegmarkeringen om duidelijk de fietszone aan te geven. Wat is hier de stand van zaken? Voor wanneer zijn de aangekondigde markeringen in het wegdek? Hierbij aansluitend: Waarom werden de Lindestraat en de Sint-Hubertusstraat in feite niet opgenomen in de fietszone? We ontvingen hierover een aantal vragen van inwoners, omdat deze straten gebruikt worden door kinderen op weg van/naar de fietsenstalling van de lagere school.

Dirk Vanseggelen: i.v.m. wegmarkering: We maken ieder jaar een bestek op voor groot onderhoud van de wegen. Daar zit dat in.
Hans: in november was gesteld dat der markeringen er in het voorjaar zouden zijn
Dirk: Volgende gemeenteraad komt het bestek. Bestek keuren we goed en dan worden de markeringen in de vorm van grote tegels van zo’n 800 kg hopelijk in het najaar geplaatst.

Liesbeth Fransen : zowel o.b.v. de evaluatie als uit advies van de politie (owv veiligheid) Daarom zone 30. Ook een lange straat, dus voor veiligheidsgevoel fietsers (auto die hen 'opjaagt') + om te vermijden dat auto's dit lange stuk weg achter fietser moeten blijven.