14 sep 2022

Omleidingsweg Neerpelt - The NeverEnding Story

Bescherming De Holen maakt omleiding Neerpelt weer onmogelijk. 

Deze krantenkop (HBvL 14-09-22) over de omleidingsweg in Neerpelt is een beetje misleidend. Er is namelijk wél een omleidingsweg mogelijk, zoals het artikel overigens zelf vermeldt. Al meerdere jaren liggen er alternatieven op tafel, zoals u op de kaart hierboven kan zien. Enkel de weg waar het gemeentebestuur al tientallen jaren aan vasthoudt, is niet mogelijk. Misschien vandaar de verwarring.

Recent was er de cultuurhistorische bescherming van De Holen. Maar er zijn nóg redenen waarom dit traject niet mogelijk is en die zijn al zéér lang gekend. Bijv. de Europese vogelrichtlijn van 1989. Of het MilieuEffectenRapport dat in 2008 negatief advies gaf voor dit tracé. Waarom dan toch zo lang halsstarrig vasthouden aan dit specifiek traject

Groen Pelt vraagt dat er zo snel als mogelijk werk wordt gemaakt van een omleidingsweg. Wij opteren in eerste instantie voor het paarse tracé, ook gekend als alternatief 6. 

Voor meer uitleg over de verschillende trajecten: klik hier

 

Naar aanleiding van dit stuk in de krant kan u hieronder het artikel lezen, dat in het najaar 2019 in ons huis-aan-huisblad verscheen. 

"Oh nee, niet weer!", horen we sommigen al denken. “Die omleidingsweg had er al lang moeten liggen.” En meestal horen we dan dat "de groenen" de schuldigen zijn voor het tegenhouden van die weg. Toch zijn het niet “de groenen” of de partij Groen die op het uitblijven van de omleiding rond Neerpelt moeten worden aangesproken. 

Het bestuur blijft vasthouden aan het noordelijk tracé doorheen het Europees beschermd natuurgebied de Holen. Een bescherming die de toenmalige Vlaamse overheid onder leiding van de CVP (CD&V) zelf heeft voorgedragen. Gevolg is dat een weg dwars door dit gebied niet mogelijk is. Bovenop de bescherming als Europese natuur is er de bescherming als cultuurhistorisch landschap. De wateringen in de Holen zijn zeldzame overblijfselen van ons agrarisch verleden die de Vlaamse overheid terecht wil bewaren. Hoog tijd dus voor ons gemeentebestuur om in te zien dat een omleidingsweg dwars door dit gebied niet meer kan! Toch werd eind augustus 2019 bekend dat er een nieuw onderzoek komt - het zoveelste op rij - met dit tracé als een van de opties. Hoe verzin je het…

Dat er een oplossing moet komen voor de Heerstraat en Kon. Albertlaan is duidelijk. Daarom pleit Groen voor het verkorte tracé (zie kaart). Dat is wettelijk mogelijk én houdt meer rekening met problemen zoals klimaat en behoud van open ruimten.

We zullen ook rekening moeten houden met de ontwikkeling van het verkeer op de Leopoldlaan. De concentratie van winkels daar zorgt voor extra verkeer. We hebben de indruk dat ons gemeentebestuur ervan uitgaat dat een omleidingsweg ook daarvoor een oplossing biedt, maar dat is veel te kort door de bocht. Een omleidingsweg alleen zal de leefbaarheid op de as Heerstraat-Leopoldlaan niet verzekeren. Alternatieven voor de auto moeten aangemoedigd worden. Veilig en comfortabel kunnen fietsen door Heerstraat en Koning Albertlaan, en een beter aanbod van het openbaar vervoer zijn daarbij een must!

Reacties

Vennligst sjekk din e-post og klikk på lenken for å bekrefte din nye e-postadresse.
Cookies op groen.be

Groen gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de website goed te laten functioneren. Deze cookies verwerken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.

Als je daarvoor toestemming geeft, maken we ook gebruik van marketingcookies. Die stellen ons in staat om de website beter af te stemmen op jouw voorkeuren.

Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Voorkeuren aanpassen
Alle cookies accepteren